Breddeidræt

Gentofte Kommunes "Min Fritid"

Min Fritid er et tilbud til alle mennesker, der af den ene eller anden årsag, har behov for støtte til at komme igang med en fritidsaktivitet. Læs mere her http://www.gentoftekommune.dk/minfritid

Den fælleskommunale idrætspulje. I den er der en oversigt over hvilke særhold der er i Københavns omegn

RunFit

Så er der et link til RunFit på Gentofte Kommunes hjemmeside

Bredde idræt til børn over 9 år

Vi har spurgt til medlemmernes erfaring med sportstilbud til vores børn. Baggrunden for spørgsmålet er, at mange idrætsforeninger begynder elite-udtagning til konkurrencer for børn fra 8-9 års alderen. Mange børn har mere behov for og ønske om "bare at være med", også når kammeraterne når konkurrence-stadiet.

Vi har modtaget flere gode alternative tilbud fra vores medlemmer - tak for det - og foreningen vil ligeledes arbejde for, at er kommer endnu flere tilbud:
  • I tilknytning til Søgårdsskolen (man behøver ikke gå der) er der en idrætsforening for "børn med særligt behov". Pt. er den ikke så stor, men det er kun et spørgsmål om udbud og efterspørgsel. Dreng 7 år - spiller fodbold på et hold, hvor der er drenge på forskellige aldre (også over 8) med meget forskelligt funktionsniveau. Se og læs mere her: http://gentofte.lokalavisen.dk/article/20090515/ARTIKLER/261903665/-1#  For yderligere info kan Mette Jensen kontaktes på tlf. 4158 4341
  • Svømning i Emdrup er kun en gang om ugen og en stor succes ind til de i 11 års alderen skal svømme konkurrence.
  • Akido - en japansk kampsport super.
  • Dreng 8 år - går til svømning hos de private svømmelærer i Kildeskovshallen. Der er ingen udtagning til elite/konkurrencesvømning, der deltager børnene bare på hold, der tilsvarer deres niveau. Lærerne er i øvrigt super til børn med særlige behov.
  • Dreng 10 år - har svært ved hold-træning, er begyndt til "børn og bevægelse" individuel træning af uddannede fysioterapeuter. Det er et tilbud, som man kan søge igennem sin sagsbehandler og lægekonsulent Karen Magrete fra Børn og Forebyggelse.
  • Hvis du har bemærkninger til dette, så kontakt gerne Inger Thiersen, som undersøger dette nærmere.

Andre tilbud (tilføjet aug. 2009 + jan 2010)
  • Hvidovre Boldklub www.dampfodbold.dk  For at kunne spille fodbold hos os, skal du have fået stillet diagnosen DAMP/ADHD eller have en side stillet diagnose. Der findes på holdet spillere med andre typer af handicap, men de fleste har DAMP/ADHD.
  • Albertslund Håndbold - Play-bold i alderen 8-14 år. Kontakt sekretaer@aif-haandbold.dk eller på telefon 43 62 42 13 eller 60 69 10 19
  • Enestående træningstilbud til børn med ADHD, Aspergers og tilsvarende problemstillinger (se nedenfor under filer) Dette tilbud er både til drenge og piger, som er diagnosticerede med Aspergers, ADHD og tilsvarende problemstillinger. Tilbuddet er rettet til børn der ikke i forvejen får fysio- eller ergoterapi.
  • SIM Desuden findes en særlig gymnastikforening for ADHD-børn. Foreningens navn er SIM, Svømme- og Idrætsforening for børn og unge med MBD/Damp. Foreningens formål er at give disse børn og unge et fritids-/idrætstilbud, der er tilrettelagt efter de besværligheder, disse børn og unge nu engang har, og tager udgangspunkt i den enkelte på det niveau, som vedkommende har. Træningen er specielt tilrettelagt til at varetage den enkeltes besværligheder og er ikke konkurrencepræget. SIM blev stiftet i 1989 og har siden udviklet sig til en veletableret forening. Gennem en sæson er der i gennemsnit 50-60 aktive medlemmer i foreningen. Nogle fortsætter lige fra mikroholdet og op til ungdomsholdet. Nogle får lige det skub, der skal til, så de tør vove en idrætsgren inden for "normalidræt". http://www.erhvervssiden.dk/SIM-Sv%F8mme--og-Idr%E6tsforening-for-MBDADHD--B%F8rn-og-Unge-242935.html
  • Gentofte Svømme Klub www.gentofteswim.dk.har et lille hold for børn  med særlige behov. Alder fra ca. 10 år til 18 år. Undervisningen foregår desværre ikke på Søgårdsskolen, hvor vi som bekendt har megen undervisning, men den foregår i trygge rammer i et tilsvarende lille bassin i Lundevangen (Tuborgvej 11, 2900 Hellerup).
    Holdet hedder H02, handicap 2, og barnet skal være selvhjulpen og en være aktiv type, for vandet er ikke varmere end vandet i Kildeskovshallens 50m hal (26 grader). Søgårdsskolens elever er typisk i målgruppen. Ring evt. 39774425.
ċ
Eneståendetilbudomtræningtilbørn.doc