ADHD-børn mister medicin

indsendt 16. aug. 2010 11.15 af Inger Thiersen
Kommuner fjerner medicintilskud til børn med ADHD. Forældre frygter, at børnene ikke længere kan gå i almindelig folkeskole. Charlotte Stage, enlig mor til tvillingedrenge på 13 som begge har ADHD, har netop fået et brev fra kommunen: "De skriver, at vi ikke længere er berettiget til medicintilskud, og at det er fordi børnene kan rummes i den almindelige folkeskole", fortæller hun. Tåstrup kommune oplyser, at de fjerner medicintilskuddet efter en principafgørelse i den sociale ankestyrelse. I den sag mistede en familie fra Silkeborg medicintilskud, fordi deres ADHD ramte barn, er så velfungerende, at det kan klare sig i en folkeskole. Men det er ulovligt siger ADHD foreningen, som har lignende sager fra blandt andet Hillerød. En kommune må ikke bruge en afgørelse i en anden sag, som grund til at fjerne medicintilskuddet til Charlotte Stages børn, siger ADHD foreningens direktør Anne Worning. ADHD Foreningen opfordrer alle familier, der mister medicintilskud til at klage over deres kommune. Mange af dem vil nemlig få medhold.